East coast baby! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Froukje Smits - WaarBenJij.nu East coast baby! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Froukje Smits - WaarBenJij.nu

East coast baby!

Door: Froukje

Blijf op de hoogte en volg Froukje

23 Januari 2016 | Verenigde Staten, New York

Lieve lezers,

Dit is dan de laatste blog vanuit Amerika! Wat heb ik veel meegemaakt en ik ben blij dit met jullie gedeeld te kunnen hebben. Mijn laatste 2 weken in Amerika bestonden uit een rondreis naar 6 verschillende steden, in 6 verschillende staten aan de oostkust van Amerika.

De eerste week, week 1, begon vanuit Gainesville. Na terug gekomen te zijn van mijn rondreis met familie door Florida, kon ik nog een dagje in Gainesville verblijven en kennis maken met de nieuwe huisgenoten die de plaats van mij en mijn mede Nederlandse huisgenoot hadden ingenomen, ook heb ik afscheid van mijn Amerikaanse huisgenoten genomen en van Amerikaanse vrienden. Ik heb toen voor de eerste en laatste keer auto gereden in Amerika, gewoon om het ff gedaan te hebben. Toen was het toch echt tijd om mijn tweede reis te beginnen naar de oostkust samen met Stef, een Nederlandse vriend. Na een lange reis met de Megabus kwamen we aan in Atlanta, Georgia. De volgende dag zijn we naar het grootste aquarium in de wereld geweest, het Georgia aquarium. We hebben daar een backstage tour gedaan en kwamen daardoor veel over het aquarium en de dieren daar te weten. Ze hadden oa een grote tunnel met walvishaaien en dat was erg gaaf om te zien. De avond hebben we afgesloten met Koreaans voedsel en een ritje in het reuzenrad by night. Woensdag hebben we een rondleiding door CNN gedaan, een bekende Amerikaanse nieuwszender. Daarna zijn we naar the World of Coca Cola geweest en hebben we ons misselijk gedronken aan de 100 verschillende frisdranken... Verder hebben we het Georgia capital statehouse nog bezocht en zijn we in de avond uit geweest in een opera gebruikt als club, waar we de enige blanken waren # awkward. Donderdag zijn we naar Chicago, Illinois gegaan per vliegtuig. We hebben vooral rondgelopen in Olive park en de navy pier en prachtige skyline foto's gemaakt. Omdat het zo koud was, hebben we ons volgestopt met koekjes en chocolade muffins en zijn we heel vroeg in slaap gevallen. Vrijdag hebben we bij millenium park rondgelopen met het welbekende cloud gate kunstwerk (die grote zilveren druppel waarin je jezelf kan zien, zie foto) het pavillion en crown fountain. Toen zijn we bij grant park en nog een park geweest. Het was helaas erg mistig waardoor er behalve de parken niet veel te zien was. We zijn toen naar het culturele center van chicago geweest en het Art institute, wat als beste museum ter wereld wordt beschouwd. Erg veel kunst en cultuur had er wel een hele dag kunnen rondlopen. Daarna hebben we nog de riverwalk gedaan by night en alle bekende gebouwen van de magnificent mile gezien zoals de willes tower en de water tower. Zaterdag zijn we naar Lincoln park gelopen en hebben we de hele dag in de gratis Lincoln dierentuin en conservatory doorgebracht. Voordat we in de avond per vliegtuig naar Washington, DC zouden vertrekken, hebben we nog een drankje gedaan in de skylounge van het John Hancock center. Helaas leek het of de ramen geblindeerd waren, want het uitzicht van de 95e verdieping bestond uit mist...

Zondag zijn we pas laat op gang gekomen omdat we vanuit Baltimore nog naar Washington moesten reizen per trein. Eenmaal in Washington hebben we geluncht en rondgelopen bij het memorial park. Daar stond het bekende lincoln memorial, korean war memorial, franklin memorial, martin luther king jr memorial, jefferson memorial, washington monument (die obelisk), World war 2 memorial en vietnam war memorial. We hebben de hele middag en avond in dit gigantische park rondgelopen terwijl het ijskoud begon te worden. De kou aan de oostkust was erg wennen tegenover het warme Florida weer. Ik was wel mooi voorbereid op winter in Nederland, aan de oostkust was er koude wind, meer sneeuw en meer temperaturen onder nul.

De tweede en laatste week aan de oostkust en Amerika was aangebroken, week 2. Maandag zijn we naar het Capitol, Jefferson library en de Supreme Court geweest en hebben daar gratis tours kunnen doen. Alles in Washington is gratis! Zelfs bijna alle musea! Daarna zijn we langs de rivier naar Georgetown, het historische centrum van Washington gelopen en we hebben daar gegeten en gechillt. Dinsdag zijn we vroeg opgestaan en in het Washington monument geweest, waarbij we een prachtig uitzicht hadden over heel Washington. We hebben nog in het memorial park rondgelopen en zijn naar het visitor center van het White house geweest en hebben van een afstandje het kleine White house zelf mogen bezichtigen, wat een overschat huis is dit. Daarna zijn we nog naar een kroegje geweest en hebben we in het hostel gewacht tot onze bus naar Philadelphia, Pennsylvania zou vertrekken waar we midden in de nacht aankwamen.
Woensdag in Philadelphia, hebben we the old city hall, het love park, de rocky steps met Rocky standbeeld, boatrow en naar eastern state penitiary, de eerste inrichting/gevangenis ter wereld. Donderdag was meer historisch, we hebben de Independence hall bezocht, de liberty bell en de eerste bank van de VS. Daarna zijn we naar het Franklink science institute/museum geweest, de reading terminal met allemaal eetmarktjes en sterren gekeken bij het franklin institute in de avond.

Vervolgens hebben we de hele nacht in de bus moeten doorbrengen voordat we in Boston, Massachusetts aankwamen in de vroege ochtend. Boston was onze chill stad. We hebben hier in het oudste park van de VS rondgelopen, eekhoorns op de schoot gevoerd, op een bevroren meer gestaan, de freedom trail gelopen langs historische gebouwen chinatown little Italy en Charlestown en langs het waterfront gelopen. Vervolgens hebben we de dag erna nog vanaf de Prudential tower een prachtig uitzicht van Boston kunnen bewonderen en het mapparium (een grote landkaart) in Mary bakers library. In de avond vertrokken we naar onze laatste bestemming: New York city, in de staat New York. Omdat we er pas in de avond waren en het zaterdag was, zijn we naar times square geweest en naar een Irish pub om daar tot in de late uurtjes wat te drinken. Zondag zijn we begonnen met de toeristen dingen en zijn we met de ferry naar het vrijheidsbeeld geweest op Liberty island en daarna nog naar Ellis island geweest voor het immigranten museum. Toen we terugkeerden was de hele skyline verdwenen achter de mist in de sneeuwbui. Toen zijn we maar bij Starbucks gaan schuilen. Na de sneeuwbui hebben we geschaatst tussen de wolkenkrabbers bij Bryant park, NY by night gezien via het 100 verdiepingen hoge Empire state building en nog een x naar times square geweest waar we onszelf live op de webcam zagen op een van de schermen! Maandag was dan onze laatste dag, en Martin Luther King jr. day. In de ochtend zijn we naar het nieuwe hoogste gebouw van de VS geweest op ground zero, het One world trade center. Een beetje een controversiële naam als je het mij vraagt. We hadden een prachtig uitzicht op New York en de omliggende eilanden en bruggen. Daarna zijn we naar het 9/11 memorial geweest. Heel indrukwekkend, toen ik er 10 jaar geleden was, was dit nog een lege en droevige plek en kon je precies zien waar de torens hadden gestaan. Nu staan er 2 monumenten op de plekken, gaten met een kleiner gat waar water doorheen valt, erg indrukwekkend. We hebben de dag afgesloten in central park en daar rondgelopen. Toen was het tijd om het vliegtuig naar huis te pakken. Na 7 uur vliegen, een tussenstop in Kopenhagen en nog 1.5 uur vliegen waren we dan in Amsterdam. Ik werd opgewacht door mijn moeder, oma en oom met een roos en ballon. En verrast door 4 vriendinnen van mijn jaarclub die een spandoek hadden gemaakt. Een leuk welkomst in Nederland!

Dit was het dan, de reis is over, maar de herinneringen zijn er nog :)
Bedankt voor het lezen!
See you later alliGator!